Krachtig profileren

Krachtig profileren

Je hebt een Facebookprofiel, een LinkedIn account, je zit op Twitter en misschien heb je ook nog een account op Instagram. Maar weet jij hoe je overkomt op anderen, hoe jij je online profileert? En komt dat overeen met hoe je in het echt bent, je ‘offline’ profiel? En waarom zijn deze profielen belangrijk voor jou als ondernemer?

Als ondernemer wil je goed op potentiele klanten overkomen, zodat ze met jou in zee willen gaan. Een eerste kennismaking, of deze nu online of offline is, geeft klanten een eerste indruk van jou als persoon en je kwaliteiten. Is deze eerste indruk niet goed, dan kan hij of zij er voor kiezen om geen contact met je op te nemen en verder te zoeken. En dat is jammer, want zeker offline heb jij niet direct de kans om iemand er wél van te overtuigen dat jij de aangewezen persoon bent voor de opdracht. Je wilt vanaf het allereerste moment dat klanten weten waar jij ze mee kunt helpen. Het is dan ook niet gek dat ondernemers die zichzelf goed profileren succesvoller zijn.

Wat is jouw profiel?

Je hebt het misschien niet eens door, maar stiekem ben jij dag in dag uit bezig met het profileren van jezelf en anderen. Observeer je eigen gedachten maar eens wanneer je een kamer binnenloopt: wat zijn jouw eerste gedachten over de mensen die je ziet? Waar kijk je naar? Andere mensen kijken op precies dezelfde manier naar jou. Profileren klinkt nu als iets waar we geen invloed op hebben, maar dat is (gelukkig!) niet zo.

Profileren betekent volgens het woordenboek: schetsen, karakteriseren of zich doen kennen, een eigen karakter vertonen. Om je karakter, je profiel, te beïnvloeden dien je wel wat zelfkennis te hebben. Ga daarom eerst aan de slag met de volgende vragen:

  1. Wat is jouw karakter?
  2. En welk karakter wil jij vertonen?
  3. Welk karakter heb jij volgens je familie, vrienden (oud-)collega’s en anderen?

Ga nu na in hoeverre deze antwoorden met elkaar overeenkomen en verschillen. De kans is aardig groot dat de antwoorden verschillen. Dat is overigens niet per se negatief. Zo zijn we vaak geneigd om bescheiden te zijn over goede eigenschappen of zijn we overtuigd van een karaktertrek die anderen niet eens is opgevallen. Pak ten slotte ook je online profielen erbij. Hoe profileer jij je daar? Vergelijk deze analyse met de antwoorden die je eerder hebt opgeschreven.

Je weet nu hoe jij jezelf online profileert, hoe jij jezelf ziet en hoe anderen jou zien. Vind je jouw profiel als ondernemer nog niet krachtig genoeg? In de volgende blog gaan we kijken hoe je je krachtiger kunt profileren, zodat jij als ondernemer meer succes kunt behalen. Ik geef je tips, wijs je op de valkuilen en deel mijn eigen aanpak.

 

Diensten

Coaching

Coaching

Ik help ondernemers, bestuurders en organisaties ontwikkelen en groeien door hen te coachen.

Interim management

Interim management

Als interim manager help ik organisaties of een afdeling door een verandering heen.

Training Pitchen

Training Pitchen

Sta ontspannen in de schijnwerpers en hou een succesvolle pitch!