Kunnen spreken als Obama: drie tips van een expert

Kunnen spreken als Obama: drie tips van een expert

Jij en ik zijn als ondernemers bijna continu bezig met ons product/dienst, de inhoud en de kwaliteit die we willen leveren. Soms vergeten we dat we ons product/dienst ook daadwerkelijk moeten verkopen. Dat doe je onder andere door potentiële klanten op een goede manier meer te vertellen. Je presenteert je product/dienst. Maar goed presenteren en een goed verhaal vertellen over je product/dienst is best lastig!

We hebben de afgelopen jaren allemaal kunnen kijken naar ex-president Barack Obama en misschien gedacht: kon ik ook maar zo goed spreken als Obama. Hij spreekt duidelijk en overtuigend met een heldere stem. Hij oogt altijd rustig en zelfverzekerd en weet jou als luisteraar volledig in te pakken met zijn woorden. Hoe doet hij dat toch? En waarom oogt het bij hem zo makkelijk?

Obama is natuurlijk niet zomaar iemand. Laten we niet vergeten dat hij ondersteund wordt door een arsenaal aan adviseurs en experts. Helaas is spreken voor publiek voor de een nu eenmaal makkelijker dan voor de ander. Het succes van een speech of presentatie is afhankelijk van verschillende factoren. Een goede voorbereiding is daar een van en daar had Obama een hele goede director of speechwriting voor: Cody Keenan.

 3 tips van Cody Keenan

Vanaf 2013 was Cody director of speechwriting en schreef hij meer dan 4000 speeches. Kun je je dat voorstellen? 4000 keer een overtuigend verhaal vertellen voor een groot publiek?!

Als speechschrijver weet Cody als de beste hoe je een verhaal moet opbouwen, wat wel en wat niet werkt. Daarom heb ik een aantal tips van Cody verzameld:

1.Vertel een verhaal
Vertel een echt verhaal vanuit je eigen ervaring en expertise. Met een persoonlijk verhaal zorg je ervoor dat mensen zich met jou, je bedrijf of een situatie kunnen identificeren. Je houdt daarmee ook de aandacht beter vast en wekt sneller interesse. Ook is het een stuk makkelijker om een verhaal te vertellen dat je door en door kent, waardoor je je volledig kunt focussen op de kunst van het spreken en niet zozeer op de inhoud.

2.Houd het kort en simpel
Wanneer je eenmaal op dreef bent, kun je waarschijnlijk uren praten over je passie en je bedrijf. Maar mensen kunnen zich maar kort concentreren. Wees daarom concreet en maak een presentatie niet te lang, zodat je de aandacht niet verliest je mensen je verhaal van begin tot eind meekrijgen.

3.Wees jezelf
Jij bent uniek en je verhaal dus ook wanneer jij jezelf blijft. Is dat even makkelijk! Of toch niet? Voor veel mensen is het juist lastig om zichzelf te blijven, omdat je je daarmee kwetsbaar opstelt. Ook ik heb dat jarenlang lastig gevonden. Je wilt je immer niet kwetsbaar opstellen, je wilt iets sterks uitstralen. Maar door schade en schande heb ik ervaren dat je kwetsbaar opstellen en bij jezelf blijven je juist meer oplevert! Mensen zien jou daardoor eerder als persoon in plaats van iemand in functie. Wanneer klanten jou een goed verhaal over jouw
product/dienst horen vertellen en zien wie jij bent als persoon, dan komen zij met jou in verbinding en bouw je een band van vertrouwen op. Een mooie klantrelatie is dan gemaakt!

Word net zo goed als Obama

In mijn online cursus Vergroot je omzet ik jou net zo goed presenteren als Obama. In 9 stappen ga je aan de slag om je te focussen op je product/dienst, wie jouw topklant en wat jouw aanbod is en ga je een waanzinnig verhaal vertellen over je product of dienst.

Diensten

Coaching

Coaching

Ik help ondernemers, bestuurders en organisaties ontwikkelen en groeien door hen te coachen.

Interim management

Interim management

Als interim manager help ik organisaties of een afdeling door een verandering heen.

Training Pitchen

Training Pitchen

Sta ontspannen in de schijnwerpers en hou een succesvolle pitch!