Pitch it. Zeg wat je te zeggen hebt!

Pitch it. Zeg wat je te zeggen hebt!

‘Nu moet het lukken! Vandaag ga ik vol zelfvertrouwen vertellen wat ik doe en kan’. Een sterke positieve instelling die jou goed van pas gaat komen bij het pitchen van een idee, een product of jezelf als ondernemer. En daartoe heb je alle recht, want het idee is goed en je werkt met passie.

Maar dan blijkt je verhaal veel te lang en haakt je publiek halverwege al af. Natuurlijk merk jij dat ook en je zelfvertrouwen loopt daardoor een deuk op. Je maakt je verhaal wel af, maar hebt niemand weten te overtuigen. Het resultaat: geen nieuwe klanten, een verveeld publiek of ongeïnteresseerde medewerkers. Zonde!

In de lift

Om een goed en krachtig verhaal te vertellen kun je gebruik maken van de elevator pitch. Een elevator pitch is een kort verhaal van circa 60 seconden waarin jij jezelf, je bedrijf of een product goed neer weet te zetten.

De elevator pitch heeft zijn naam te danken aan de korte duur van een ritje in de lift. Het ‘elevatorpitchconcept’ komt namelijk uit de wereld van investeerders. Investeerders namen niet de tijd om naar lange verhalen te luisteren en daarom probeerden mensen hun aandacht te trekken door korte, maar zeer krachtige, presentaties te geven in de lift. In Amerika duurt een liftritje tussen de 30-60 seconden. In die tijd moet de kernboodschap duidelijk zijn, je verhaal afgerond en moet de ander weten dat jij de oplossing hebt of bent. En dat is dus de elevator pitch.

In een pitch vertel je kort maar krachtig:

  • Wie je bent
  • Wat je te bieden hebt (de oplossing)
  • Wat je toevoegt (voordelen)
  • Wat je zoekt

Hoe je jouw elevator pitch precies samenstelt is afhankelijk van de situatie en het doel die je wilt bereiken. Iedere pitch heeft een ander publiek. Maar door je goed voor te bereiden gaat het jou ook zeker lukken om een goed verhaal te vertellen.

Pitchen is verkopen

Verkopen? Daar doe ik niet aan… Helaas delen veel vrouwen deze mening en daardoor pitchen ze helemaal niet. Maar pitchen is niet alleen maar plat verkopen! Sterker nog, ieder van ons pitcht elke dag eigenlijk al. Life’s a pitch! Tijdens vergaderingen en presentaties, op recepties en verjaardagen en zelfs wanneer iemand vraagt: ‘wat doe jij eigenlijk in het dagelijks leven?’, ben jij al aan het pitchen. In al deze situaties probeer je zo duidelijk en goed mogelijk antwoord te geven zonder langdradig te zijn.

Begin met het denkwerk

Wil je gaan pitchen om je verhaal goed neer te zetten dan vraagt dit enige voorbereiding. Begin bij het begin: het denkwerk. Een van de grootste valkuilen is dat je er vanuit gaat dat je in ieder situatie hetzelfde verhaal kunt gebruiken. Een goede pitcher realiseert zich echter dat elke pitch een ander publiek heeft. Door je goed voor te bereiden op dat publiek, of dat nu een klant, een beoordelingscommissie of een potentiële klant is, kom jij goed beslagen ten ijs.

Sta dus altijd even stil om na te denken over je publiek en probeer je pitch naadloos aan te laten sluiten op de behoeftes van je luisteraars. Alleen dan kun jij ze overtuigen van jouw waarden.


Gratis leren pitchen

Ontvang gratis drie online lessen die jou helpen bij het goed voorbereiden van een pitch! Interesse? Stuur dan een e-mail naar info@exellenze.nl.

Diensten

Coaching

Coaching

Ik help ondernemers, bestuurders en organisaties ontwikkelen en groeien door hen te coachen.

Interim management

Interim management

Als interim manager help ik organisaties of een afdeling door een verandering heen.

Training Pitchen

Training Pitchen

Sta ontspannen in de schijnwerpers en hou een succesvolle pitch!