Start het jaar goed met een knallende nieuwjaarsspeech

Start het jaar goed met een knallende nieuwjaarsspeech

Waar denk jij aan wanneer je aan een nieuwjaarsspeech denkt? Aan de lange en saaie toespraak waar je even doorheen moet? Aan de eerste zenuwslopende verplichting van het jaar?

Zowel voor de spreker als de luisteraar kan een speech tijdens de nieuwjaarsviering een verschrikking zijn. Maar dat is helemaal niet nodig! Begin jouw jaar en dat van je publiek goed door je te houden aan de volgende DO’S en DON’TS.

DO’S

Vier het nieuwe jaar

De nieuwjaarsspeech is geen goed moment voor het bespreken van cijfers, targets en opsommingen. Jij en je publiek zijn er namelijk om het nieuwe jaar feestelijk te starten en dat doe je met positieve en motiverende woorden. Geef complimenten blik terug op speciale gebeurtenissen en spreek je wensen voor het komende jaar uit.

Kies het juiste moment

Kies een moment waarop zowel jij als je publiek relatief rustig zijn. Op dat moment is het makkelijker om de aandacht te trekken, is het publiek minder snel afgeleid en voel je jezelf ook meer op je gemak. Wanneer dat moment daar is, staat niet vast, mits je je niet aan een programma hoeft te houden natuurlijk. Probeer in dat geval zelf een rustig moment te nemen, bijvoorbeeld door even naar een andere ruimte te gaan.

Dwing stilte af

‘Dwingen’ klinkt niet heel erg positief, maar het laatste wat je wilt is dat niemand doorheeft dat je een speech gaat geven. Kuchen, keelschrapen of tegen een glas tikken hebben in een rumoerige ruimte weinig zin. De oplossing is: kijken. Kijk de zaal rustig rond en begin pas met spreken wanneer iedereen aandacht heeft voor jou. Het zijn je ogen die stilte kunnen afdwingen.

Van begin tot eind

Ieder verhaal heeft een begin, een kern en een einde, zo ook de nieuwjaarsspeech. Deze structuur herkennen mensen en helpt hen je boodschap te begrijpen. Voor een goed opgebouwd verhaal is voorbereiding de sleutel tot succes. Weet je niet goed hoe je dat goed doet of vind jij dat lastig? Neem dan gerust contact op of stel je vraag op mijn Facebookpagina.

 


DON’TS

Onvoorbereid

Welk verhaal ga je vertellen en hoe? Hoe lang duurt de speech? Wie is je publiek? Deze vragen moet je vooraf kunnen beantwoorden wanneer je je verhaal tot een succes wilt maken. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je onsamenhangend verhaal zonder goede opbouw vertelt. Bovendien zorgt een goede voorbereiding voor meer rust en zekerheid, omdat je vooraf precies weet voor wie je spreekt en wat je wilt vertellen. En wanneer je dat weet, is het ook niet nodig om je verhaal woord voor woord uit te schrijven.

De klokt tikt

De grootste angst van ieder publiek: een langdradig en saai verhaal. Net als voor een pitch geldt ook hier het fenomeen: kort en krachtig! Mensen hebben een korte spanningsboog: een verhaal van 20 minuten is écht het maximum. Richt je op een duur van 10 minuten. Je kunt beter een kort, maar goed en enthousiast verhaal vertellen, dan een lang verhaal waarvan iedereen het laatste deel (een belangrijk deel!) niet meer meekrijgt.

Niet spieken

Wel of geen spiekbriefje? Steekwoorden of het hele verhaal? Hoewel de meningen verschillen, denk ik dat een briefje voor sommigen heel positief kan werken. Het stelt gerust om iets in handen te hebben waar je op terug kunt vallen wanneer je even de draad kwijt bent. Bovendien is het máken van het spiekbriefje al een goede voorbereiding! Door steekwoorden op te schrijven, benoem je eigenlijk de kern je speech. Maar de grote valkuil is natuurlijk dat je constant op je papiertje kijkt en geen contact maakt met het publiek. Een volledig, maar voorgelezen, verhaal kan compleet de plank misslaan. Terwijl een verhaal met foutjes wél zijn doel kan bereiken, doordat de spreker zijn publiek aankijkt en verbinding maakt.

Niet drinken

Deze don’t gaat niet om het effect van alcohol dat jij denkt! Zowel alcohol als koffie zorgen namelijk voor uitdroging en dat kan leiden tot extra nervositeit. Daarnaast is het ook niet prettig om met een droge mond te praten. Drink daarom genoeg water vooraf en beloon jezelf achteraf met een glas champagne. Deze zal dan extra lekker smaken.


Wat zijn volgens jou belangrijke DO’s of DON’TS? Deel ze gerust op mijn Facebookpagina.

Diensten

Coaching

Coaching

Ik help ondernemers, bestuurders en organisaties ontwikkelen en groeien door hen te coachen.

Interim management

Interim management

Als interim manager help ik organisaties of een afdeling door een verandering heen.

Training Pitchen

Training Pitchen

Sta ontspannen in de schijnwerpers en hou een succesvolle pitch!