Van acteur tot regisseur: vier wijze lessen voor een power pitch

Van acteur tot regisseur: vier wijze lessen voor een power pitch

Een mooi toneelstuk, een spannende film, een speech of pitch waarbij de haren op je arm overeind komen te staan… Allen hebben ze één ding gemeen: hun verhaal is ijzersterk. In een eerdere blog nam ik Obama al als voorbeeld. Hij weet zijn boodschap enorm goed over te brengen. Obama heeft echter een hele goede speechwriter aan zijn rechterhand, wij helaas niet.

Gelukkig bestaan allerlei praktische tips die mij en jou kunnen helpen om met dezelfde power als Obama te pitchen over je onderneming. Ik deel er vier met je, maar er zijn natuurlijk veel meer!

Met in de hoofdrol

Je bent dan misschien super zenuwachtig, maar dat weet je publiek niet. Doe daarom gewoon alsóf! Beeld je in dat je een zelfverzekerde bent en enkel probleem hebt met het spreken voor groepen. Dit doe je door te denken als een acteur. Een acteur speelt altijd iemand anders. Iemand op wie hij of zij misschien helemaal niet lijkt. Trek kleding aan waarin je je zelfverzekerd voelt en ga voor de spiegel staan. Daarin zie je een iemand die vol vertrouwen rechtop staat, schouders naar achteren, borst naar voren… geen angst te bekennen.

Maar onthoud ook dat een goede voorbereiding je zenuwen al een stuk kunnen verminderen. En bovendien! Het publiek zal een klein foutje niet snel merken, want alleen jij weet wat je gaat vertellen.

Een zaal vol vrienden

Helpt het jou om je publiek naakt in te beelden? Dan moet je dat vooral doen! Maar zou jij je op je gemak voelen als dat echt zo was? Waarschijnlijk niet. Stel je nu eens voor dat de zaal vol zit met bekenden. Mensen die je aardig vindt en waar je niet bang voor bent. Je kijkt hen zonder angst direct in de ogen en legt gemakkelijk contact. Juist die verbinding met het publiek is cruciaal voor een goede presentatie. Zonder die connectie zal de boodschap van je pitch niet goed overkomen, hoe goed je idee of verhaal ook is.

Een open boek

Een écht goed boek slokt je op. Je bent je niet meer bewust van je omgeving of de tijd die verstrijkt. Je ‘leeft’ op dat moment in een andere wereld en voelt de emoties van de personages uit het boek. Dit effect wil jij ook bereiken met pitch en dat bereik je door een persoonlijk verhaal te vertellen waarin mensen zich kunnen inleven.  Ze zullen de situaties kunnen herkennen en emoties opnieuw herleven. Net als bij een boek willen ze weten hoe het verhaal bij jou afloopt.

Dat betekent inderdaad dat je je emoties moet tonen en je kwetsbaar moet opstellen. Dat kan eng zijn, maar met wie leg jij liever contact? Iemand die onverslaanbaar is, een superheld? Of iemand die zich menselijk opstelt en erkent dat hij of zij ook fouten maakt en vertelt dat het ook bij de meest succesvolle mensen niet altijd over rozen gaat?

Neem de regie

Eindig je pitch altijd met een duidelijk opdracht, oftewel een call to action. Laat geen enkel twijfel bestaan over wat je van je publiek wilt en vertel hen helder hoe ze dat moeten doen. Dat schept niet alleen duidelijkheid,  je maakt het voor hen ook gewoon een stuk gemakkelijker. Wil je bijvoorbeeld dat mensen contact met je opnemen? Verwijs dan niet alleen naar je website aan het einde van je pitch, maar vertel vanaf het begin precies via welke kanalen ze je kunnen bereiken.


Welke tips om met power te pitchen ken jij nog meer? Laat het me weten!

Diensten

Coaching

Coaching

Ik help ondernemers, bestuurders en organisaties ontwikkelen en groeien door hen te coachen.

Interim management

Interim management

Als interim manager help ik organisaties of een afdeling door een verandering heen.

Training Pitchen

Training Pitchen

Sta ontspannen in de schijnwerpers en hou een succesvolle pitch!